سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ریزش مو، درمان و پیشگیری

ریزش مو و چیزهایی که باید بدانیم

 

همه آنچه که لازم است راجع به ریزش مو بدانید

این روزها ریزش موهایم بیش از حد معمول شده است، آیا دچار ریزش مو شدید شده ام؟ آیا این مقدار کم شدن مو طبیعی است؟ حال با این حجم موهای از دست رفته چه کنم؟ این ها سوالاتی است که شاید برای شما هم پیش بیاید.

ممکن است همه ما در طول زندگی با مشکل از دست دادن موهایمان مواجه شویم. چیزی که در این مواقع مهم است، این است که راجع به این مسئله اطلاعات کافی داشته باشید. چیزی که ما با چشم مشاهده می کنیم فقط ریختن مو است؛ اما خیلی چیزهای دیگر وجود دارد که راجع به ریزش مو نمی دانیم. ما این جا هستیم که همه آنچه که لازم است راجع به از دست دادن موهایتان بدانید در اختیار شما بگذاریم.

 

ریزش مو

 

بیایید به یک سوال ساده پاسخ دهیم؛ ریزش مو چیست؟

در ابتدا بهتر است بدانید که یک نوع ریزش مو طبیعی وجود دارد که به هیچ وجه نگران کننده نیست. ریزش حدود 50 تا 100 تار مو در روز کاملاً طبیعی است؛ زیرا شما حدود 100000 تار مو روی سرتان دارید که این درصد ریزش قابل چشم پوشی است.

این مقدار از دست دادن مو، به راحتی و با رشد موهای جدید جبران می شود؛ اما همیشه این اتفاق نمی افتد و گاهی اوقات کم شدن موها جبران نمی شود. اینجاست که ممکن است از دست دادن موهایتان به یک مشکل جدی تبدیل شده باشد.

مو از پروتئینی بنام کراتین ساخته شده است که در لایه های خارجی پوست و در فولیکول های مو تولید می شود. در واقع موهای ریخته شده ایی که مشاهده می‌کنید، رشته ای از سلول های کراتینی مرده است. کم شدن مو ممکن است به تدریج و با گذشت سال ها ایجاد شود یا اینکه ناگهانی اتفاق بیفتد.

همچنین از دست دادن موها در برخی به صورت دائمی و در برخی دیگر به صورت موقتی بروز می کند. اینکه چطور متوجه شوید ریختن موهایتان به یک مشکل جدی تبدیل شده است یا نه، قطعاً از طریق شمارش موهای ریخته شده امکان پذیر نخواهد بود.

بهترین راه تشخیص زمانی است که شما از حمام آمده اید و موهای خود را شانه می زنید؛ مشاهده حجم زیادی مو روی برس نشان دهنده جدی شدن ریزش مو است. همچنین ممکن است متوجه نازک شدن تارهای مو یا طاس شدن برخی نواحی روی سر خود شوید.

با مشاهده این علائم لازم است که به پزشک مراجعه کرده و نسبت به درمان ریزش موهایتان اقدام کنید. پزشک با درایت کامل، در ابتدا علت از دست رفتن موهای شما را بررسی کرده و سپس یک دوره درمانی مؤثر را برای شما در نظر می گیرد.

 

علل ریزش مو

 

اکنون زمان آن رسیده است که بررسی کنیم چه عواملی باعث ریزش مو می شود؟

همانطور که گفتیم علت ریزش مو باید توسط پزشک مشخص شود؛ زیرا در هر فرد ممکن است، دلیل متفاوتی داشته باشد. اما بهتر است بدانید که شایع ترین علت از دست رفتن موها، عوامل ارثی و با زمینه قبلی است. اگر در خانواده خود سابقه طاسی دارید، احتمال از دست رفتن موهایتان بسیار بیشتر است.

گاهی هم ممکن است ریزش مو ارثی به دلیل برخی هورمون های جنسی ایجاد شود. اگر ریختن موها از اوایل بلوغ شروع شود، علت آن هورمون های جنسی است. در برخی مواقع نیز ممکن است از دست دادن مو به دلیل یک توقف ساده در چرخه رشد مو اتفاق بیفتد.

به عنوان مثال جراحی ها یا حوادث آسیب زا می توانند از جمله این دلایل ناگهانی باشند. در بیشتر مواقع از دست رفتن موها به دلیل عوامل ناگهانی، ممکن است به صورت ناگهانی نیز درمان شود. از جمله تغییرات هورمونی که منجر به از دست رفتن موها می شود، شامل موارد زیر است:

  • بارداری
  • زایمان
  • قطع مصرف قرص های ضد بارداری
  • یائسگی

از جمله شرایط پزشکی که ممکن است؛ باعث ریزش مو شوند شامل موارد زیر است:

  • بیماری تیروئید
  • آلوپسی آرئاتا (نوعی بیماری خود ایمنی که سلول ها بدن به فولیکول های مو حمله می کنند)
  • عفونت های پوست سر مانند کرم حلقه ای که باعث زخم شدن پوست سر می شود.

کم شدن مو همچنین ممکن است به دلیل مصرف برخی داروها مانند داروهای زیر باشد:

  • داروهای درمان سرطان
  • داروهای درمان فشار خون بالا
  • داروهای درمان آرتروز
  • داروهای درمان افسردگی
  • داروهای درمان مشکلات قلبی

بهتر است بدانید که وارد شدن شوک جسمی یا عاطفی نیز از دلایل از دست رفتن مو است، مانند موارد زیر:

  • مرگ یکی از اعضای خانواده
  • کاهش شدید وزن
  • تب بالا
  • مبتلایان به بیماری تریکوتیلومانیا (اختلال در کشیدن مو)، این افراد تمایل به کندن موهای سر، ابرو و مژگان دارند.
  • رژیم غذایی فاقد پروتئین، آهن و سایر مواد مغذی مورد نیاز رشد مو

ریزش مو چگونه تشخیص داده می شود؟

ریزش موی دائمی اغلب حاکی از یک مشکل اساسی در زمینه سلامت است. پزشک یا متخصص پوست بر اساس معاینه جسمی و بررسی سابقه سلامت شما، علت از دست رفتن موهایتان را تعیین می کند. ممکن است پزشک به شما پیشنهاد کند که یک تغییر ساده در رژیم غذایی خود ایجاد کنید یا اینکه برای شما دارو تجویز کند.

اگر پزشک به بیماری خود ایمنی یا بیماری های پوستی مشکوک باشد، ممکن است جهت تکمیل آزمایش ها، یک نمونه از بافت زنده پوست سر شما تهیه کند. با این حال همانطور که گفتیم از دست دادن مو ممکن است به دلایل متفاوتی اتفاق بیفتد که تشخیص آن به عهده متخصص پوست است. مهم است که به خاطر داشته باشید که رشد مو یک روند  پیچیده است و بنابراین ممکن است تعیین علت دقیق کم شدن مو مدتی زمان ببرد.

 

درمان ریزش مو

 

چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم؟

همیشه کارهایی وجود دارد که با انجام آنها می توانید از ریزش موهایتان پیشگیری کنید. در درجه اول سعی کنید خیلی به موهایتان فشار وارد نکنید. به عنوان مثال بستن موها با کش های تنگ و کشیده شدن موها ممکن است به فولیکول های مو آسیب وارد کند و منجر به کم شدن مو شود.

بنابراین سعی کنید با موهایتان مهربان باشید. مطمئن شوید که از یک رژیم غذایی متعادل که شامل مقدار کافی آهن و پروتئین است، استفاده می کنید. برخی رژیم های خاص غذایی ممکن است؛ باعث ریزش مو شود. اگر هم اکنون در حال از دست دادن موهایتان هستید، پیشنهاد می کنیم از شامپوهای ملایم مخصوص کودکان جهت استحمام استفاده کنید.

اگر موهای چرب دارید، بهتر است موهای خود را هر روز بشویید. موهایتان را همیشه خشک نگه دارید و از ماساژ دادن موها خودداری کنید. شاید تصورش هم نکنید که برخی محصولات و ابزارهایی که در طول روز استفاده می‌کنید، عامل اصلی از دست دادن موهایتان هستند. از جمله این محصولات و ابزارها که تأثیر منفی روی رشد مو می گذارند شامل موارد زیر است:

  • خشک کن
  • سشوار
  • اتو مو
  • محصولات رنگ کردن مو
  • مواد سفید کننده
  • محصولات آرامش بخش
  • انواع روش های فر کردن مو

با این حال گاهی اوقات ممکن است شما مجبور باشید که از وسایل گرم مانند سشوار، اتو و غیره استفاده کنید. در این صورت لازم است به این نکته توجه کنید که فقط در صورتی که موهایتان خشک است از این ابزارها استفاده کنید.

کاربرد این وسایل گرمازا روی موهای خیس، باعث آسیب جدی به موها و در طولانی مدت منجر به شروع ریزش مو می شود. بنابراین بهترین راه پیشگیری این است که با موهای خود مهربان باشید و اجازه دهید به صورت طبیعی به رشد خود ادامه دهند.